Resdagboken – Paris & Berlin

När jag var ute och tågluffade år 2008 skrev jag på resdagboken.se. Men eftersom siten lägger ner så vill jag samla mina texter någon annan stans, så jag låter er följa med på resan som är det bästa jag gjort i mitt liv. Om så ett par år för sent.



6 nov 2008 - Paris, Frankrike

Fullspackat!


Tre hela dagar i London ar alldeles for lite. Da snackar vi anda om att detta var forsta gangen pa hela resan som vi var strukturerade och faktiskt hade planerat vad vi skulle se och nar vi skulle se det. Anda hann vi inte med allt. Vi gick pa tre museum - Design museet, Tate Modern & Viktoria & Albert museum. Vi sag alla stora sights, var i Nothing Hill och pa Oxford street och shoppade. Men London ar stort och dyrt och vi fattar inte riktigt hur vi kunde vara ute och ga i 7 timmar en dag och anda bara hinna med London Eye, PiccadillyCirkus och Oxford street. Da akte vi till och med buss tillbaka for att slippa ga. (Det va coolt och akta London-style i en rod dubbeldackare, langst fram och med kartan i handen) For [b]mig [/b]som var dar for forsta gangen sa uppfyllde det alla [b]mina[/b] forvantningar och kommer absolut aka dit igen, bo dar skulle vara en utmaning da vi hamnade mitt i rusningstrafiken pa tunnelbanan tva ganger, det ar inte fa personer som aker da inte. 



Allting ar annorlunda nu. Efter Madrid har vi knappt traffat nagra manniskor, da stamningen pa hostelerna ar annorlunda eftersom de flesta bor dar lang tid och jobbar i staden eller pa hostelet. Det ar lite trakigt.

I London hande lite trakiga saker. Nagon stal [b]min[/b] tjocka stickade halsduk [b]jag[/b] kopte for att inte frysa i Edinburgh, sen sa blev [b]jag[/b] tvungen att slanga mina alskade jeans som blivit nast intill omojliga att anvnada da det var tva stora hal mellan benen, ett stort pa ena laret, flera hal nere vid fotterna och dagkedjan gatt sonder. Det var sorgligt eftersom det var mina absolut favoritjeans som vart med [b]mig[/b] i manga herrans ar. Sa for [b]min[/b] skull hoppas [b]jag[/b] att alla ber om att det inte ska bli for kallt eftersom [b]jag[/b] nu varken har nagra jeans eller nagon halsduk.

For ovrigt vill vi tala om att det ar OTROLIGT dyrt att aka Eurostar taget fran London till Paris. Med InterRail betalade vi 58£. Med det kom massa information om att det var incheckning och grejer minst en haltimme innan. Vi forvantade oss ett regalt lyxtag. Men nehej da. Det var som vilket tag som helst. Det gick lite fortare an dom andra men det gor ju anda bara sa att man mar illa sa vad ska det tjana till egentligen? Da var det haftigare att aka tag i Spanien da man fick tjecka in och scanna sitt bagage (Det fick man gora i London ocksa iofs) och man fick sitta i en vantsal innan folk kom och hamta en innan taget gick, sen pa taget fick man gratis horlurar och se pa film (Dock var filmen dubbad till spanska med spansk text, men anda). Det ar iallafall spannande att det ar sanna stora sakerhetsgrejer for att aka tag i vissa lander.

Nu behover ni snart inte langta mer, det ar bara en vecka kvar sa ar vi hemma hos er igen. 



Puss&Kram Skumbanan
Sofia & Emma


10 nov 2008 - Berlin, Tyskland
Pa vag hem!


Nu har vi anlandt till varan sista destination pa denna tripp. Det ar med blandade kanslor vi bokade bussfarden till Malmo (Varat InterRail gick ut idag sa vi maste anda betala for en hel tagbiljett och bussen var halva priset och bara en timme langre). Vi kommer vara sa glada over att vara hemma - i cirkus 3 dar. Sen vet vi att vi kommer vara sjukt rastlosa och ha onskat att vi akte till Amsterdam ocksa. Men vi far ta det da for nu ar vi sa jakla mora i bade kropp och sjal att vi inte kan vanta tills vi far krypa ner i vara nybaddade sangar, nyduschade och med god hemlagad mat i magen.

Dagarna i Paris gick jattefort och vi hann med det mesta. Vi sag Versaille, Triumfbagen, bastilliemonumentet, Phanteon, Montmontre, Notre dame, Grand arche och akte upp i Eiffeltornet. Det enda vi inte hann med var att shoppa, den aktiviteten hade vi forlagt till sondagen, vilket visade sig vara ekonomiskt eftersom affarena var stangda nar vi dok upp. I ovrigt hande inget mer spannande an att Emma sag en prast (praster betyder att vi kommer traffa nagon vi traffat innan)och tva snubbar fran Madrid dok upp. Vi sag aven tva nunnor men har annu inte listat ut vad dessa tva ville saga oss (eftersom alla nunnor vi sett har sagt oss nagot, gett oss ett tecken pa att nagot bra ska handa). 



Nar det galler Berlin har vi hoga forvantlingar pa Bahaus arkivet. Nar vi sett det och det gett oss massa motivation sa ar vi nojda, men vi ska val hinna med lite fler av alla museum i denna stad, se nan typ av mur och shoppa lite. Sen pa fredag tar vi bussen 8.30 och kommer till Malmo klockan 16.10. Vi forvantar oss en massa festligheter vid ankommandet.

Nu ska det val bli sangen efter dagens uttrottande aktivitet - tagakande i atta timmar.

Natti Natti, Sov gott! 

Sofia & Emma







Benita

Mysigt med tågluff :)

2012-05-30 @ 20:28:53 • Hemsida: http://benitamariaschoultz.blogg.se/
Sandra – Piffad

sv: tack! härliga bilder här med :)

2012-05-30 @ 20:34:15 • Hemsida: http://piffad.se
Patrik

Sv. Sista tentan nästa fredag =)

2012-05-30 @ 21:05:22 • Hemsida: http://patrikpetersson.blogspot.com
anna

kul att läsa, speciellt det lilla om berlin, min favoritstad!! :)

2012-05-30 @ 21:51:59 • Hemsida: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Jennifer

Tack fino! :)

2012-05-30 @ 21:56:56 • Hemsida: http://currently.se
J

Vad härligt!

2012-05-30 @ 22:20:03 • Hemsida: http://josefindysenius.spotlife.se
Malin P Larsson

Hej. fin blogg. Har du haft en bra vecka än så länge? :)

2012-05-31 @ 07:32:36 • Hemsida: http://cayennes.se
Anonym

va roligt o se tbx!



tack så mkt, man ska skaka av sig såna kommentarer!

2012-05-31 @ 08:53:29 • Hemsida: http://fabulousprincess.blogg.se/
anna

jag blir så ressugen när jag ser sånt här! fast åker iof till spanien om en vecka :)

2012-05-31 @ 09:14:32 • Hemsida: http://addspirit.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas inte)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0