Crossfit

Jag har fått frågan om jag inte kan berätta mer om vad crossfit faktiskt är. Så det ska jag försöka göra.
 
Crossfit är en sport. En sport som går ut på att bli så vältränad som möjligt. (The Crossfit Games 2013 har precis avgjorts i USA, kolla på tävlingarna för både lag, män och kvinnor här) Det betyder alltså att man både tränar styrka och smidighet samtidigt som får en grym kondition.
 
Man kan dela upp övningarna som utförs i kategorierna styrkelyft (ex. marklyft och knäböj), tyngdlyftning (ex. ryck och stöt), kettle bell (ex. ryska svingar, enarms svingar) och gymnastik (ex. klättra i rep, gå på händer och muscle ups). Sen kan man lägga till konditonsträning i form av löpning, rodd, burpees eller hopprep. Sen finns det ju mängder av varianter av alla dessa övningar också.
 
Ett Crossfit-pass går ut på att man i en grupp på runt 12 personer har en coach. Passet är oftast uppdelat med en snabb uppvärmning. Sen går man in i en teknik del och en stryke del där man noggrant går igenom en övning. Efter det börjar själva WODen (Work out of the day). Den brukar vara mellan 20 och 8 minuter där man antingen under en bestämd tid kör AMRAP (As many rounds as possible) av olika övningar med ett antal reps av varje övning. Eller så har man ett bestämt antal reps av övningar man ska göra så fort som möjligt. Man kan också göra allt i intervaller av olika slag. Varierad träning som sagt.
 
Titta gärna under min Crossfit-kategori för att se hur ett pass kan vara upplagt. Har du mer frågor? Hit me.
 
 
// Hopprep // Kettle bell // Prowlern // Hand stand push ups // Push press // Back Squat //
 
 
 
 

Mari

Kul att läsa :)

2013-08-07 @ 18:45:10 • Hemsida: http://www.marriie.blogg.se
Michaila - träning, hälsa och studentliv

Skulle också vilja testa på det :D

2013-08-07 @ 19:07:56 • Hemsida: http://michaila.blogg.se
Pernilla

Vad spännande att läsa! Tack för att du tog dig tid att skriva ett inlägg - det känns som att jag fått en bättre bild av träningen nu. Skulle vara kul att testa någon gång! :) En fråga till har jag och det är hur du kom på att du ville börja träna crossfit? :)

2013-08-07 @ 20:55:17 • Hemsida: http://skinnyjeans.devote.se
anna

kul att läsa mer om det! mitt gym ska börja med crossfit i höst så då ska jag prova det tänkte jag :)

Svar: Kul! :) Du kommer älska det. ;)
Sofia

2013-08-08 @ 09:47:06 • Hemsida: http://aannnnaaaa.blogg.se
Camilla Nordstedt

Oh kul att man hittar någon i Göteborg som gillar att träna. Kanske man kan få tips på bra gym osv här i denna stad? :)
Kram

2013-08-10 @ 17:09:53 • Hemsida: http://misscanon.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas inte)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0