The Nike blast – Dag 2

Efter att jag hade ett litet sammanbrott över min onda skuldra på lördagen så vaknade jag upp på söndagen utan någon som helst smärta. Eftereffekt av massagen? Don't know, men glad var jag. Lägligt nog började vi morgonen med en föreläsning om hur man ska undvika skador, något jag tog till mig senare på dagen då jag beslutade mig för att hoppa sista klassen. Annars kände jag mig galet stark under dagen, som jag har längtat efter den känslan.
 
In Harmony and Injure-free
Vi blev lite sena och smög in på föreläsningen en kvart sent. Därför var det något rörigt och lite svårt att komma in i vad han pratade om. Men till slut var jag med i matchen. Föreläsningen handlade om hur kroppen kompenserar när man har ont någonstans eftersom det är så den funkar. Automatiskt så vill kroppen inte göra saker som gör ont eller är jobbiga och kompenserar därför med andra muskler för att göra det lättare. Det är inte bra. Sen pratade han mycket om hur man ska träna, att det inte är så konstigt att man blir skadad (som i mitt fall), om man bara kör armhävningar och planka på samma sätt hela tiden. Kroppen säger ifrån. Om man istället hade varierat med med att göra dessa övningar på andra sätt hade kroppen inte slitits på samma sätt. Han menade att man aldrig ska göra något som gör ont och alltid göra det man är bra på. Till exempel armhävningar. Är man bra på att göra dom på knä så ska man göra det och sakta men säkert förändra och utmana, men man ska fortfarande vara bra på det, en dag är man lika bra på att göra armhävningar på tå som man är på att göra dom på knä. Mycket intressant, även om det tog ett tag för mig att smälta vad han sa. Direkt efter tyckte jag mest att det var rörigt och okonsekvent.
 
NTC Focused Core
Det känndes som att alla NTC-klasser (med undantag från NTC Train to run 2) som vi var på hade samma bas. Mycket planka, mycket squats, mycket lounges, mycket burpees. Här varierade detta med andra magövningar och ryggövningar för att fokusera på coren. Jag tyckte detta var ett bra pass. Gillade när dom slängde in Throw Downs mellan blocken med övningar, det innebar 30 sekunder planka och 30 sekunder burpees tuck jump. Kul med lite fart mellan övningarna. Passet var uppbyggt som dom flesta pass med block av typ fyra övningar som man körde två eller tre varv innan man gick till nästa block. Ett bra intervallaktigt upplägg.
 
Ruffie Premium Blast
Kanske passet jag sett fram emot mest. Ruffie med Musse Hasselvall och Usama Aziz. Det var lika tufft och roligt som jag hade tänkt mig. Passet gick ut på att man var två och två och körde övningar i block. Typ en cardio, en fighting och en styrke övning som man körde två varv innan man bytte block. Tiden sprang iväg och det var sjukt kul och det är många övningar som jag ska ta med mig därifrån och kanske introducera på militaryn. Skulle vara riktigt kul att köra igen. Kanske något att byta militaryn mot om jag någon gång skulle flytta till Stockholm. Helgens bästa pass!
 
NTC Train to run 2
Helgens näst roligaste pass. Efter att ha kört många ganska tuffa styrkeövningar under Train to run 1, var jag väldigt glad att detta upplägget var helt annat. Klassen började med att man delade upp sig i två delar och joggade runt för att värma upp. Sen körde ena delen med step-brädor och andra delen med viktplattor. Fyra övningar i två varv innan vi körde ruscher från ena delen av salen till den andra, vanliga, start från mage, start sittandes baklänges och så vidare. Sen tillbaka och köra antingen med step-bräda eller viktplatta innan det blev ruscher igen. Riktigt roligt och det kändes så jäkla bra, vill bara springa nu. Tyvärr vill ju inte min kropp samma sak, även om jag inte kände något i benhinnan så märkte jag av min gamla skade i högra ledbandet i foten när jag tvärstannade efter ruscherna. Not good. Men jag och min sargade kropp hade galet kul ändå.
 
Soma
Ett pass där jag tror att ingen av oss riktigt visste vad det var vi hade bokat in oss på. Soma är iallafall ett yogainspiretat pass som ska sammankoppla hjärnan och kroppen men med mer rörelse än i yoga. Det går väldigt fort och rörelserna är svåra. Jag tror inte riktigt att detta var något för mig, framförallt inte för min skuldra som fick jobba på konstiga sätt och sa ifrån genom att göra lite ont efter passet (därav att jag bestämde mig att hoppa sista inbokade klassen). Jag kände mig mest klumpig. Visst är det säkert en anledning till varför jag borde gå på likande pass, men ändå.
 
 
 
 
 

Mari

:) Härligt. Grym dag !! Skönt att värken försvann också.... fortfarande borta?

2013-02-04 @ 21:38:43 • Hemsida: http://www.marriie.blogg.se
Anna

Blir så avis, hade med velat gå ju. Kanske nästa år :P
Skönt att smärtan försvann. Mår du bra idag? kram

2013-02-04 @ 21:44:19 • Hemsida: http://overenskommelsen.blogg.se
EmelieMaria - träning&annat

ååh vad många roliga pass!! Är superavis :D

2013-02-04 @ 21:47:46 • Hemsida: http://emeliemarias.wordpress.com
Lina

skönt att smärtan försvann!

nike blast är verkligen toppen, måste nog åka nästa år! :)

2013-02-04 @ 22:04:59 • Hemsida: http://cyklingminpassion.blogspot.com
anna

roliga pass :)

2013-02-04 @ 22:12:37 • Hemsida: http://aannnnaaaa.blogg.se
Sara Ekman

Skönt att smärtan var borta :)

2013-02-04 @ 22:13:37 • Hemsida: http://aamaziing.blogg.se/
basebollivet.blogg.se

Det låter verkligen som ni får testa mycket roligt, jag är lite avis. Och vad skönt att du inte har ont längre. Det är ju så himla irriterande.

2013-02-05 @ 02:18:39 • Hemsida: http://basebollivet.blogg.se/
snie.blogg.se

oj va roligt!

2013-02-05 @ 08:36:28 • Hemsida: http://snie.blogg.se/
Amanda

Härligt!

2013-02-05 @ 09:28:45 • Hemsida: http://aamandasphotos.blogg.se
Camilla

gud vad skönt att den vara borta i alla fall, vad det än berodde på!!!

Gud vad mkt ni hann med =D

SV: jag hittade inga jag ville ha tyvärr, men ska leta vidare någon gång måste dom ju komma fram =)

2013-02-05 @ 09:41:41 • Hemsida: http://lillamilladanielsson.blogg.se
Fia

Ser ut som du haft en bra helg på Nike Blast :)

2013-02-06 @ 10:35:24 • Hemsida: http://fiasfight.blogg.se
Caroline Nilsson

Det låter kul och typ sjukt jobbigt!! Haha :)

2013-02-06 @ 12:20:42 • Hemsida: http://iamcarro.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas inte)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0