Ekologisk ryggbiff

Även om jag inte äter enligt Paleo, som många som tränar Crossfit gör, så anammar jag vissa saker där ifrån. Som att äta rena och bra råvaror. 80–90% av det jag handlar är nu för tiden ekologiskt. Visst det kostar mer, men tänker man på att det är saker man stoppar i sig så är det inte så svårt val. Du vill ge din kropp bästa tänkbara bränsle. Nu finns det dessutom mer och mer lättillgängligt ekologiskt kött i affärerna, vilket jag ger två tummar upp till.
 
Sist fick ekologisk ryggbiff följa med mig hem. Jag är fortfarande ny på att tillaga nötkött och inser att jag behöver träna för att få till det sådär perfekt. Men kvalitén på köttet var det inget fel på iallafall. Riktigt gott och perfekt att äta efter träningen. Mitt bästa tips för att få i sig bra mat så ofta som möjligt, är att göra stora satser av bas-tillbehör som kan användas till mycket. Som den här potatissalladen som jag snöat in mig på senaste. Resterna av potatissalladen med laxen, blev perfekt tillbehör till köttet, tillsammans med den där supergoda fuskbean (som även den funkar perfekt att göra stor sats av). Det behöver liksom inte vara svårare än så.
 
Fuskbea:
1 äggula • knappt 1 deciliter rapsolja • 1 skvätt vitvinvinäger • lite pressad citron • hackad rödlök • färsk persilja • färsk dragon • salt • 1 liten nypa vitpeppar
 
Vispa äggulan med vinägern och citronen • droppa försiktigt i oljan samtidigt som du vispar • stek rödlöken mjuk och blanda i majonäsen • blanda ner kryddorna
 
 

Emma

Tänk vad mycket bra råvaror kan göra alltså. Vi köper också mer och mer ekologiskt, och det är ju toppen att det ploppar upp fler och fler sådana varor i affärerna. Kött handlar vi gärna på "slakteriet" i Västerås eller på en kött- och vilthandel i Hallstahammar. Kanske inte alltid ekologiskt, men åtminstone närproducerat och då har man ju kommit en bit på vägen. Dessutom är det skillnad på kött och kött :)Mums!

2014-06-11 @ 15:42:37 • Hemsida: http://semmla.shapemeup.se
MATILDA

vad gott :)

2014-06-12 @ 07:57:39 • Hemsida: http://matildays.forme.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas inte)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0