Majschips

Så i inbjudan till mellanhänget hos mig i lördags utlovade jag snacks. För mig var det ett utmärkt tillfälle att laga lite mat till någon annan än mig själv. Eftersom vi skulle äta bara någon timme senare var det inte aktuellt att laga riktig mat liksom. Men istället för att ställa fram en skål med vanliga chips gjorde jag två alternativ till finger food. Först såklart mina sötpotatispommes och fuskbea, dessutom egengjorda majschips med guacamole. Majschipsen var ett experiment och ett recpet jag aldrig provat förut. Hittade det i den här bloggen för länge sen, men det var först nu jag testade. Men oj vad bra dom blev. Köper jag en kavel till nästa gång jag gör det kommer det bli perfekt!
 
Jag bjöd även på ett sött snacksalternativ (kors i taket, jag har bakat!). Men mer om det en annan dag.
 
Majschips:
1½ deciliter majsmjöl • ½ deciliter krossade linfrön • ½ mosad banan • 2 matskedar smält kokosolja • Salt • Taco-kryddor (chilipulver, spiskummin, paprikapulver …)
 
Sätt ugnen på 175 grader • mixa alla ingredienser • låt stå kallt en stund • kavla degen tunt mellan två bakplåtspapper (ju tunnare desto krispigare) • ta bort översta bakplåtspappret och strö på lite flingsalt • in i ugnen i 10 minuter • ta ut och forma chipsen (om du vill), vänd chipsen • in i ugnen igen i 5–10 minuter • chipsen är krispiga och klara när dom kallnat
 
 
 

mari

gud så gott =)

2014-07-07 @ 17:44:03 • Hemsida: http://www.doitforyourself.shapemeup.se
Malin

Vad lyxigt att komma hem till någon och bli bjuden på hemmagjorda snacks istället för tråkiga vanliga chips! Såg jättegott ut.

2014-07-07 @ 20:47:33 • Hemsida: http://tryingtogetfit.blogg.se
Anita

Smarrigt :D

2014-07-08 @ 09:58:40 • Hemsida: http://siliiins.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas inte)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0