Super-duper-mega-über-lycklig

Visst jag har längtat efter att få röra på mig. Men att det skulle kännas så här fantastiskt skönt trodde jag inte. Jag var bara ett stort leedende under dom nästan tre (!) timmar jag var på gymmet idag.
 
Jag tog bort mina stygn idag, vilket alltså betyder att jag äntligen får börja svettas och röra på mig. Jag behövde ladda en stund innan jag ens vågade, har blivit så van att vara där utan att var med liksom. Men nu fick jag ju. Satte mig lite försiktigt på cykeln och började trampa. Var lite stelt i början, men det var verkligen inga problem. I 40 minuter satt jag och trampade och pratade med min granne och efter ett tag blev jag faktiskt till och med lite svettig. Den känslan. Sen la jag till lite annat och hoppas på lite träningsvärk imorgon.
 
Dagens:
  • 40 minuter bike i lugnt tempo utan armar
  • Bänkpress 3×5 reps (30, 35, 40 kilo)
  • Mage – 3 varv med:
    • 10 Ab-slide med stång
    • 10 sit ups
    • 20 russian twists med medicinboll 6 kilo
Ett lugnt och fint pass alltså. Flängde lite i riggen också, för att testa om det sitter. Men efter nästan fyra veckor har jag tappat dom där sexiga förhårdnaderna på händerna och jag måste börja bygga upp dom igen, så det var inte jätteskönt. Resten av tiden hängde jag bara. Peppade mina fina vänner och såg Karin sätta inte mindre än två nya PB. Grymma kvinna! Att det är mitt andra hem är ingen underdrift.
 
/ En glad jag och bakom kulisserna på bästa gruppfotot på länge /
 

Toughest

Igår var det galna loppet Toughest i Göteborg. Jag hade massor av vänner från Göta som sprang. Grymma människor. Jag hoppade mest runt på mina kryckor och var nöjd att stå vid sidan om. Det var mysigt och jag är alltid lika stolt över att tillhöra Göta, lätt gänget med bäst stämning och sammanhållning var vi än är. Skulle tro att det var närmare 40 Göta-people som värmde upp tillsammans i ledning av Headcoach. En fröjd för ögat.
 
Efter loppet tog Theres med oss till en pizzeria. Pizzeria! Under AMRAP. Jag hade en teori om att hon ville att jag och Sara skulle få ett rött kryss. Men det var fasktisk ganska lätt att välja en sallad framför pizza när det var så bra sallad att välja på. Efter det gick vi och fikade. Fikade! Vi drack varsin kopp te. Man kan säga att vi testade oss själva lite – vårt egan Toughest race? Och det gick ju bra. Två veckor done.
 
 

What would you do?

 

Fish up!

Jag älskar ju fisk. Men jag äter det allt för sällan. Iallafall annan fisk än lax. Men jag har ju en annan favorit som är grymt god och inte allt för dyr, spätta. Egentligen mammas gamla recept som jag korrigerat lite. Går snabbt att laga dessutom. Tror inte jag kan sälja in det här mer nu. Här kommer receptet.
 
Spätta med parmesan:
Färska spättafiléer • parmesanost • färsk persilja • haricot verts • rödlök • pinjenötter • kvisttomater • olivolja • salt • peppar • vitlök
 
Para ihop fiskfiléerna två och två • salta och peppra fisken • lägg på skivad parmesan och klippt persilja mellan två filéer • lägg in tomaterna i ugen med lite olivolja och flingsalt på • stek fisken, när osten börjar smälta brukar den vara klar • rosta pinjenötterna i en torr panna • stek bönor och rödlök med vitlök • servera fisk och grönsaker ihop med pinjenötterna och en skvätt pressad citron över
 
 

Mitt andra hem

Det är med lite blandade känslor jag går till Göta när jag inte kan träna. Det är jobbigt att se alla svettas och ta ut sig. Men samtidigt är det ju en sån fantastisk känsla att kliva in där. Som att komma hem.
 
Igår var jag vara där och gjorde min rehab, resten av tiden hängde jag och skrattade mest. Dom där människorna är fantastiska. Tydligen såg det dock rätt roligt ut när Sara och Therese rodde på var sin sida om mig, och jag bara satt och pratade. Men det är det som lite är tjusningen. Dock fick jag hejda mig själv när folk pratade teknik på toes to bar och double unders och jag inte kunde vara med och visa och på riktigt diskutera. Men snart så, five days to go.
 
 

Söndagsexplosion

Min söndagsmiddag blev en spännande historia. En all in one i ugnen. Det är verkligen enkelt att göra saker som sköter sig självt. Och vilken smakexplosion! Frukt och nötter i mat är en riktig hit ibland. Tummen upp.
 
All-in-one kyckling:
Kycklingfiléer • morötter • palsternacka • rödlök • olivolja • flingsalt • parmesanost • persilja • torkade aprikoser • torkade tranbär • rostade nötter • granatäpple • salt • peppar
 
Dela morötter och palsternack i lika stora bitar • klyfta rödlöken • lägg grönsakerna i en långpanna tillsammans med olivolja • salta och peppra kycklingen och lägg på plåten • toppa kycklingen med persilja och riven parmesan • när det är klart lägg över torkad frukt, nötter och granatäpple
 
 

Veckans inspiration

Det är så lite träning i både mitt liv och den här bloggen just nu att till och med jag blir uttråkad. Eller till och med, jag är uttråkad till tusen. Har träningsabstinens så att jag klättrar på väggarna. Jag jobbar i vanliga fall med allt eller inget, och hade saker varit som vanligt när jag inte kan träna så hade jag laddad upp med en sockerbuffé här hemma. Men det funkar ju inte så nu och det gör ju inte att jag blir mindre sugen på att träna. Gah! Trodde aldrig jag skulla längta efter att få cykla – i samtalstempo – så mycket som jag gör nu. Six days to go.
 
/ Bilder /
 

Kokos with a lemon twist

Mina kära vänner är så duktiga på att göra olika typer av raw-bollar eller varianter på kokosbollar som är okej att äta under AMRAP30. Det vill säga att dom framförallt är gluten- och sockerfria. Jag kände mig lite motiverad att bidra trots att jag egentligen inte är så bra på det här med bakning och egentligen är emot att hitta saker som ersätter kakor och godis. Brukar ha inställningen att om man ska äta så kan man lika väl äta the real deal. Men det finns undantag, framförallt när man lyckas hitta saker som faktiskt är goda precis som dom är.
 
Något som inte behöver varken mjöl eller socker är kokostoppar. Sjukt enkelt och gott. Byter man smöret mot kokosolja blir det dessutom paleo. Och jag som egentligen inte kan baka är riktigt nöjd med resultatet.
 
Kokostoppar:
25 gram smör • 100 gram kokos • 1 ägg • lite honung • vaniljpulver • pressad citron • rivet citronskal
 
Sätt ugnen på 175 grader • smält smöret • vispa ägg, citron, vanlijpulver och hunung • blanda ner smöret och kokosen • låt stå i rumstemperatur en stund • forma topparna och placera på bakplåtspapper • in i ugnen i 10–15 minuter • perfekt mellanmål!
 
 
 

Kräft-kväll

Jag och min teamie Sara bestämde oss för att spendera lördag nummer ett under AMRAP30 tillsammans, för att äta god mat och se till att vi inte gav vika för lördagsgodiset. Mycket bra plan får jag säga. Också väldigt trevligt. Kräftor med frökek och hemmagjord aioli (som iofs inte alls blev bra). Efterrätten blev en fruktsallad på kiwi, granatäpple och lime med en klick grädde. Med lite tanke kan man äta en god middag utan både gluten, socker och alkohol. Just saying.
 
 

Rehab-resan har börjat

En dryg vecka sen operationen och jag har fått dom första rehab-övningarna av min sjukgymnast. Det är inte direkt party i mitt träningsliv närmsta tiden, men det är en början. Känslan att ta på sig träningskläder var iallafall helt fantastisk. Och att kliva, eller hoppa à la kryckor, in på gymmet. Kärlek! ♥
 
Nu gäller det att vircka och vrida foten fram och tillbaka, upp och ner typ hundra gånger om dagen. Men om en dryg vecka får jag iallafall sätta mig på cykeln. Jag glädjs åt det lilla i mitt lilla liv.
 
 

Pizza-night

Fredagsmys och AMRAP 30 går in på sin första helg. Det gäller att fortsätta leva normalt, minus det där onödiga. Den här pizzan är dessutom dundergod och botten sådär krispig som man vill ha den. Att det är svårt att få till bra bilder såhär när det är mörkt ute är ju en annan sak. Men att få kniven att ligga rakt hade jag ändå kunnat lyckas med.
 
Pizza:
1½ deciliter havregryn • 1 äggvita • 1 matsked kvarg • vitlök • salt • peppar • krossade tomater • olivolja • färsk basilika • bacon • rödlök • gul paprika • tomat • färsk spenat • chèvreost • pinjenötter
 
Mixa havregrynet till mjöl • blanda mjölet med äggvita, kvarg, vitlök, salt och peppar • kvala ut på ett bakplåtspapper och in i ugnen på typ 200 grader i cirka 10 minuter • ta ut och låt svalna lite på ett galler, så blir den inte så degig • blanda krossade tomater, pressad vitlök, lite olivolja, salt, peppar och färsk hackad basilika och koka upp, låt sedan puttra en stund • bre på tomatsåsen, lägg på bacon, rödlök, paprika, tomat, spenat och toppa med klickar av chèvreosten och pinjenötterna • in i ugnen tills allt fått fin färg, cirka 15 minuter • servera gärna med färsk basilika på toppen • top notch!
 
 

Magisk vitlökspotatis

Okej, sorry för att det här har förvandlats till en blogg med endast mat, men det är det mitt liv består av just nu. haha. Dagarna i ända tänker jag på mat. När var och vad jag ska äta. Dessutom peppar, inspirerar och klagar vi i gruppen typ hela dagarna så det är svårt att göra annat. Men vi ska klara den här utmaningen tillsammans och på vägen kan man ju äta god mat. Och sen så kan jag ju inte träna heller.
 
Jag kom idag på att jag inte gett mig själv förbjud mot att äta kolhydrater, än, så passade därför på att laga något jag egentligen aldrig lagar själv, potatis. Ugnsrostad vitlökspotatis för att vara exakt. Helt magiskt gott. Och tillsammans med en örtcreme som är en utveckling av parmesancremen här om dagen. På riktigt bland det godaste jag ätit på riktigt länge.
 
Vitlökspotatis:
Potatis • olivolja • flingsalt • vitlök • babyspenat • färsk basilika
 
Dela potatisen i tjocka skivor • lägg i en ugnssäker form tillsammans med olivolja och flingsalt • hacka vitlök och strö över potatisen • in i ugnen tills potatisen är mjuk • blanda tillsammans med babyspenat och färsk basilika • servera med grillad kyckling och örtcreme
 
Örtcreme:
Creme fraishe • färska örter (t.ex. dill, persilja och krasse) • parmesan • salt • peppar
 
Klipp i örterna i creme fraichen och blanda • riv i lite parmesan • smaka av med salt och peppar • magi!
 
 

Bönsallad with crunch

Tror jag hittat en ny favoritsallad. Så himla gott. Lite oväntat gott till och med. Så jäkla lätt dessutom. Dom som känner mig vet att jag inte är något fan av gröna tråkiga blad á la sallad. Därför passar detta mig perfekt.
 
Bönsallad med parmesancreme:
Sojabönor • babyspenat • hasselnötter • parmesan • bacon • creme fraiche • salt • peppar • olivolja • vitlök • citron
 
Tina frysta bönor eller koka upp färska • rosta hasselnötterna i en torr panna • stek baconen • blanda ihop olja, citron, vitlök, salt och peppar • blanda ihop creme fraishe med riven parmesan och smaka av med salt och peppar • varva bönor, babyspenat, bitar av parmesan, hasselnötter och oljan • toppa med baconen och parmesancremen • enjoy!
 
 

Veckans inspiration

Dagarna utan träning går. Jag kämpar med att inte bli avundsjuk på alla mina vänner som gör framsteg efter framsteg. Jag glädjs självklart med dom, men vill ju också lyfta tungt och springa fort. Jag tycker att det finns massor jag kan göra, men innan såret har läkt så får jag inte svettas, så då är det svårt. Så länge fortsätter jag med mina positiva tankar så gott det går.
 
/ Bilder /
 

Grönsakssushi

Jag bestämde mig för att vara hemma från jobbet en extra dag. Jag hade sovit dåligt och kände mig trött, så jag vilade helt enkelt upp mig en dag till. Det gjorde ju att jag kunde fokusera hela dagen på vad jag skulle äta och få en bra start på utmaningen.
 
Jag stötte på en bild på Tumblr som såg helt fantastisk ut, egentligen en vegitarisk variant av dom där Vietnamesiska vårrullarna. Men jag gjorde om lite och virade in dom i salladsblad istället för rispapper. Dom fastnade ju dock inte riktigt, så om någon har ett tips på hur man skulle kunna göra, hit me.
 
Grönsakssushi:
Morötter • gurka • avokado • mango • färsk chili • lime • romansallad
 
Skär grönsakerna i lika stora stavar • skär av ena halvan av ett romanblad, så att det hårda i mitten av bladet inte kommer med • lägg grönsakerna i lager på ena halvan av salladsbladet och rulla så hårt som möjligt • skär av dom ojämna ändarna och dela på mitten • servera med en liten skvätt soja och ät med pinnar