Min träningsvecka (39 2012)

Första veckan tillbaka från förkylningen. Den sitter fortfarande kvar lite. Men trots allt en bra vecka. Varierad träning. Bara att öka här ifrån.

Tisdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: PT-pass, Spinning 45 minuter
Lördag: Power walk innan frukost 43 minuter (4,5 kilometer)
Söndag: Promenad 20 minuter (2 kilometer) + Body Combat

// Invigde mitt nya linne från Nike i veckan.
Färgen är typ mörk plommonlila, men lyckades inte fånga den direkt //

Nytt i garderoben

Mina favorit-köp från Barcelona. En fransväska i perfekt storlek och modell, inte världens bästa kvalité, men den håller så länge den håller. Och en sjal med döskallar. Drömmen är en Alexander McQueen-sjal. Men så länge nöjer jag mig med denna som inte ens är i närheten av likadan förutom att det är döskallar på. Jag gillar den. Den passar perfekt till (fejk)skinnjackan jag köpte här om dagen.

PT-pass 56

Nu var det någon vecka sen jag tränade med min PT igen. Känns lite konstigt egentligen med tanke på att jag i perioder tränat tre gånger i veckan. Men med bara tre pass kvar nu, kanske det är bra med en liten nertrappning för att sen gå över helt till att bara köra militaryn. Jag har lagt mycket pengar på PT-passen detta året och det har vart värt varenda krona, men nu är det dags för nya utmaningar som militrayn kommer ge mig på upp till fyra pass i veckan. Det kommer bli bra. Men jag kommer nog sakna gymmet, så gymkortet kommer jag ha kvar iallafall.

• Roddintervaller
  • Bänkpress (6 set med 5kg ökning på varje)
  • Biceps curl i kabel
  • Dips i maskin (pyramid, 4 set ökning sen 4 set ner till startvikt)
  • Liggande bröstflies
  • Liggande baksida axelpress
  • TRX superset – Armhävningar, triceps & biceps
  • TRX magcurl, raka och sneda

Fredagsmiddag

Igår hade jag lite räkor kvar från torsdagens middag. Så jag kokade lite fullkornscouscous som jag blandade med hackade körsbärstomater, färsk basilika och lite citronsaft. Till det grillade jag grönsaker i grillpannan tillsammans med olivolja, vitlök och flingsalt. Det blev verkligen hur gott som helst och en mysig middag i min ensamhet.

Military Training #9

Sista passet på Rookie campet i onsdags. Det betydde konditionstest. 2 kilometer så fort man kan. Det är lika med ångest för mig. Det var så jobbigt sist, både fysiskt och psykiskt, att jag funderade på att skita i hela grejen. Hjäpte inte psyket att jag dessutom inte tränat på två veckor och sen legat förkyld hela helgen. Första varvet som joggades i grupp innan testet kändes okej. Och första kilometern på andra varvet kändes också bra. Kom längre innan jag fick panik att det var så jobbigt. Gick inte ett enda steg även om det var det enda jag ville. Jag sprang. Och kom i mål. Sex sekunder långsammare än sist. Vad fan? Jag hatar det. Förstår ni varför nu? Jag kämpar allt jag kan och går bakåt istället för framåt. Jag vet jag vet, förkylningen gjorde sitt. Men ändå. Hade dom sex sekunderna bara varit åt andra hållet hade jag vart lugn med det. Men nu var det inte så.

Hur som helst. Efter passet körde vi lite i leran. Först en typ av brottning från framstupa ställ där man skulle dra ner personen mitt emot i leran. Efter det körde vi jage som krabbor. Tog en paus från leran och körde idioten. Sen avslutade vi med sit ups i leran medan den sist i ledet började att gå på allas magar och la sig sist. Smutsig och blöt avslutning på passet. Men sjukt rolig. Det gjorde typ så att jag glömde bort den hemska löpningen.

Som avslutning på dagen träffades alla sen för en middag. Då råkade jag skriva på ett kontrakt för att fortsätta köra military training. I ett år. Så kan det gå.

Bio – Lawless

Hade missat helt vilken film det handlade om. Trodde att det var någon helt annan faktiskt.

Filmen utspelar sig under förbudstiden i USA och är den sanna berättelsen om bröderna Bondurant - fräcka och orädda unga spritlangare som kom att bli legendariska brottslingar.

Jag hann slumra till ett par gånger innnan filmen drog igång. Tyckte den saknade mening i början, fattade liksom inte vart den var på väg. Men den tog fart och man slungades in i storyn till slut. Tom Hardy spelar en helt fantastisk karaktär. Musiken är fantastisk. Men filmen är brutal. Vi snackar gangsters a lá Al Capone. Brutalt som sagt. Men jag är väl inte överförtjust kanske. Men den var ändå bra. Filmer som är baserade på verkliga händelser är liksom starka på nåt sätt.

Rawfoodbaren

Göteborg har äntligen fått ett spännande och nyttigt ställe att äta på, Rawfoodbaren. På Viktoriagatan i Vasastan serveras nu rawfood i form av frukost, lunch, smoothis, juicer och kakor. Kanske något dyrt med en juice för 70 spänn. Men lasangen jag åt till lunch idag var riktigt riktigt god och faktiskt nästan värd sina 119 kronor. Och jag är riktigt sugen på att prova deras frukost.

Barcelona III

Måndagen var molnig rakt igenom. Vi började dagen med att leta efter ett ställe att äta frukost. Långt från turistgatorna. Vi hittade ett ställe där man fick spansk torilla på en macka. Snacka om mättande med potatis och bröd. Sen drog vi runt på stan och shoppade. Hittade en hel del fina saker och känner mig riktigt nöjd. Kvällen blev väldigt lugn med endast lite kortspel och trerätters middag tillsammans med kanadensarna.

Military Training #8

Igår var det dags för nya tester på militaryn. Det har gått sex veckor sen jag började nu och det första paketet jag köpt är slut. Så det var dags att kolla resultaten. Inte världens bästa uppladdning att missa dom tre senaste passen och dessutom legat sjuk i helgen. Tyckte dock att det gick helt okej. Är mer tveksam till konditionstestet på onsdag och jag hoppas inte jag får bakslag av att ansträngt mig. Men tack och lov att jag bestämt mig för att fortsätta så att jag får chans att bättre mig var sjätte vecka fram till jul iallafall.

Dagens tester:
  • Armhävningar på tå mot knytnäve 30 st (30 st)
  • Squats med upphopp och armarna i luften 25 st (24 st)
  • Rygglyft med överkroppen över kanten på en låda, pannan i marken 35 st (30 st)
  • Sit ups till sittandes med armarna mellan benen utan att lyfta fötterna 10 st (5 st)
  • Statisk armhävningsposition 35 sekunder (30 sekunder)
  • Jägarvila 2 minuter (1 minut 30 sekunder)
  • Plankan 3 minuter 20 sekunder (3 minuter)
(Första veckans resultat inom parentes)

Veckans inspiration

Veckans inspiration som ett urplock från min Tumblr. Glöm inte att ni kan titta in där varje dag för ständig inspiration. Enjoy.

Min träningsvecka (37 & 38 2012)

Ganska mycket försenat så går jag igenom förra veckans träningsvecka. Den var ingen vidare måste jag säga. Ett military-pass och ett PT-pass. Då skolkade jag från ett military-pass och var bortrest under helgen. Så två pass på fem dagar. Not happy about that. Då sitter jag här och är förkyld nu, så det har inneburit noll pass denna veckan. Inge vidare uppladdning inför nya tester på militaryn imorgon och på onsdag. Men what to do? Livet kommer i mellan ibland.

Barcelona II

När vi vaknade i söndags så var det molning. Inget kul. Vi gick en liten runda men sen tittade solen fram och vi bestämde oss för gå till stranden. Där var vi hela dagen. Badade och solade och njöt av att det var höst hemma och sommar där vi befann oss. På kvällen stötte vi på ett par kanadensare och drog till klubben Opium. Där dansade vi till klockan slog tidig morgon (och jag i vanliga fall brukade gå upp för militaryn). Riktigt bra dag och rolig kväll.

På önskelistan

När jag var inne i Nike-store i Barcelona så provade jag dessa byxor. Det var kärlek. På hög nivå. Dom är inte bara fantastiskt snygga, dom sitter som dessutom helt perfekt. Som sagt, kärlek. Dom finns numer högt upp på min önskelista. Jag vill ha dom. Om någon vill köpa dom till mig så hittar ni dom här. Storlek S. Tack på förhand.

Barcelona I

När vi landat och tagit oss in till hostelet var vi galet hungriga. Så vi slängde in väskorna på rummet och gav oss ut på jakt efter mat. Vi hamnade på en pizzeria som hade en riktigt bra pizzor och fantastiskt god sangria. Sen fortsatte vi och promenerade till stranden där det blåste en himla massa. Sen gick vi tillbaka till hostelet och hängde med lite folk innan vi i samlad trupp tog oss till utestället Razzmatazz. En riktigt bra start på resan.

I'm back

Jag kommer förmodligen aldrig får ledig på jobbet för att resa igen. Andra resan detta året. Andra förkylningen som däckat mig. Men hemma är jag nu iallafall. Och bra har jag haft det. Även om Kroatien-bilderna fortfarande saknas (väntar fortfarande på att mina vänner ska ge mig lite bilder), så kommer det en mängd Barcelona-biler inom kort. Underbara stad.

Semester

Exakt nu sitter jag på ett plan på väg till Europas bästa stad. Fem dagars semester tillsammans med bästa Moa. Det betyder strandhäng, shopping, sangria, god mat och sena kvällar. Heaven.

Följ mig på Instagram (sök på sofham och ni hittar mig) om ni vill se glimtar från resan. Eller lägg till mig på Bloglovin så ni inte missar rapporteringen om resan här på bloggen när jag är tillbaka.

PT-pass 55

Var fortfarande inte så taggad på träning när jag gick in på gymmet i morse. Samtidigt värdesätter jag ändå mina PT-pass otroligt mycket. Har inte så många pass kvar och eftersom jag bestämt mig för att fortsätta med Militaryn ett tag nu så tänker jag pausa med PT-träningen.

Igår körde vi ben, rygg och mage. Och jag kände mig faktiskt riktigt stark. Det kändes sjukt bra. Vi ökade på i princip alla övningar. Mycket på mina initiativ. Emil varnade mig för träningsvärk i helgen. Det är något jag gärna tar.

• Marklyft med stång
  • Baksida lårcurl
  • Lastdrag
  • Benböj med lös stång
  • Pull downs i kabel med raka armar
  • Finger- och underarmscurl med stång
  • Utfall med stång
  • Bensving med höftlyft
  • Statisk magpress
  • Russian twists

Dagens dagbok

Igår skolkade jag från Militrayn. Det kändes så iallafall. Jag kände att det var något som saknades när jag gick och la mig i tisdags. Känslan liksom. Jag var trött och seg i kroppen. Jag vaknade av mig själv halv fem. Svettandes. Sen frös jag. Tyckte att jag hade ont i halsen. Huvudvärk. Barcelona flashade förbi och jag såg mig själv ligga sjuk på rummet. Inget jag är särskillt sugen på. Så jag bestämde mig helt enkelt för att stanna kvar i sängen. Somnade igen efter ett tag. När jag vaknade mådde jag bra igen. Gissar att det var bristen på sömn som spökade.

Men som sagt så känns det ändå som jag skolkade. Visst det är frivilligt. Men för att inte träna krävs en ordentlig ursäkt. Jag har inte bestämt mig om min ursäkt var tillräckligt ordentlig än. Framförallt när jag kommer missa både måndagens och ondsdagens träning nästa vecka. Men. Sen har jag ju bestämt mig för att fortsätta med militaryn, så jag får helt enkelt ta igen det. Jag är så taggad på att fortsätta. Nu iallafall. Får se hur taggad jag är när mörkret, kylan och regnet dyker upp.

På önskelistan

Just nu drömmer jag om att utöka höstgarderoben med en ny jacka eller två. Dessa fina från Zara skulle jag inte säga nej till.

// Ett  // Två // Tre //

Bio – Hamilton 2

Jag gillade ettan riktigt mycket. Hade dock hört att tvåan inte alls var lika bra så mina förväntningar var inte så stora.

En gång i tiden hade Carl Hamilton (Mikael Persbrandt) en familj. Men den utraderades i en hämndaktion. Då Carls 7-åriga guddotter Nathalie kidnappas kommer alla smärtsamma minnen tillbaka. När kidnappningens bakomliggande motiv blir kända intar de svenska myndigheterna en passiv roll vilket tvingar Hamilton till handling.

Många har sagt att filmen känns B och inte alls lika bra som ettan. Jag säger att det var en bra film. Det var liksom inte själva filmen i sig som inte kändes lika stark som ettan, utan mer själva storyn. Men jag gillade den. Har en grej för karaktären Hamilton och älskar hur grymt cool Persbrant gör honom. Filmen är som man förväntar sig (lite bättre om man har låga förväntningar som mig).

Military Training #7

Denna dagen började inte bra. Inte bara att den började 5.15. Den började men att jag tappade ut två ägg på golvet. Sen blev bussen försenad på grund av att dörrarna inte kunde stängas. Fick springa till Botaniska. Slängde in mina grejer i en bil. Blan grejerna också mina nya handskar jag köpt för att skona mina stackars händer. I bilden gjorde dom väldigt mycket nytta (läs med ironi).

Passet då. Vi hade en ny instruktör. Körde överkropp i form av biceps curl, triceps curl och axellyft med motstånd av en kompis. Ett annorlunda sätt att köra styrka. Lite svårt och inte överdrivet jobbigt. Vi körde också en hel del armhävningar. Men passet gick fort och det var faktisk inte så tufft som jag kanske önskat. Min benhinna fick vila iallafall. Nya tag på onsdag. Mitt sista pass innan testerna. Jajks.

// Denna bilden hade kunnat varit tagen i morse. Såhär vackert är det i skogen när hösten säger hej
och solen går upp i horisonten // Bild // Unknown //

Reebok Crossfit

Hur fantastikst inspirerande är inte Reeboks Crossfit-reklam? (Egentligen reklam för skor) Man vill ju bara gå in på ett skitit gym och köra stenhårt.

Min träningsvecka (36 2012)

Helt okej vecka. Sen en standard vecka liksom. Bra mängd pass, men med utrymme för mer om man vill. Behövde mina vilodagar denna veckan. För att ladda energi. Kör jag på med konstant träning kommer det inte hålla. Det är trots allt kroppen som bestämmer.

Tisdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: PT-pass
Lördag: Power walk innan frukost 40 minuter (4,5km)
Söndag: Power Walk 20 minuter (2,5km) + Spinning 30 minuter + CXWORX

// Garderobsfyndande ett linne här om dagen. Gillar att det är sådär lagom slappt och fint i ryggen //
// Topp • Byxor // Casall // Linne // H&M // Skor • Strumpor // Nike

Born in May at Tumblr

Eftersom jag själv blir galet inspirerad över sidor som samlar massa fina och motiverande bilder, så har jag själv skapat en sida där det som motiverar mig också kan motivera er.

Spana in min Tumblr HÄR. Jag hoppas ni gillar det.

Barcelona count down

En vecka kvar. Jag tror den här resan kommer mer lägligt än vi någonsin kunnat tro när vi bokade där någon gång i juni. Det kommer bli så bra och oj vad vi ska njuta och bara vara. Som en typisk semester ska vara. Jag och min fantasiska vän.

PT-pass 54

Nu var det två veckor sen jag körde med min PT igen. Jag märker att det är nåt som saknas när jag inte fått gymma lite, gärna med någon som säger åt mig vad jag ska göra. Det är på något sätt min bekväma träning. Idag valde jag att köra överkropp och mage. Tycker att benen brukar få sitt på militaryn just nu. Men det var ett bra pass där jag kände mig stark i bänkpressen, vi ökade och ökade och fick köra fyra set för att komma upp i en vikt som faktiskt kändes tung nog. Det kändes bra. Har fystesterna på militaryn i bakhuvudet hela tiden. Måste slå 30 armhävningar nästa gång. Gärna komma upp i 40 – minst. Däremot kändes axlarna tunga idag. Dock väntat då det kändes som nån kört rakt över axlarna igår. Gissar att det är skottkärre-gången i nerförsbacke som gjorde sitt.

Dagens pass:
  • Roddmaskin, 20 sekunders intervaller i 5 minuter
  • Bänkpress
  • Stående axelpress
  • Biceps curl med stång (superset med dips)
  • Dips med fötterna på en bänk mitt emot (superset med biceps curl)
  • Liggande bröstflies
  • Liggande baksida axelpress
  • Triceps med rep i kabel
  • Axelrotationer
  • Bensving, raka ben ner till 45 grader, raka och sneda
  • Armhävningar med en hand på boll, bollen skjuts mellan varannan armhävning
  • Bollsving på balansplatta (ståendes på balansplatta ska bollen förflyttas rakt ut och ut åt sidorna)
  • Magcurl på roddmaskinen (man står baklänges, med händerna på sittplattan och fötterna på fotstöden, sen drar man sittplattan mot sig och tillbaka)

Fina vänner

Fina vänner ska man ta till vara på och njuta av att ha i sitt liv. Bland det bästa jag vet är att låta tiden flyga iväg när jag sitter någonstans med mina vänner. Igår spenderade jag kvällen på ett café med bästa Moa. Tre timmar hade gått innan vi ens kommit igång. Jag är så glad att jag har dig som min vän. ♥

Samtidigt fick jag i mig en riktigt god sallad med bulgur och kyckling. Ser lika god ut som den var.

Haircut

Jag älskar att göra saker som syns, utan att det blir för drastiskt, när jag går till frisören. Idag slängde vi i en chokladbrun färg i håret, men ett par slingor i mellan och klippte topparna. Jag är supernöjd med färgen och trivs med att vara brunett på riktigt igen.

Dagens inspiration

// Bilder // The greatest wealth is health

Military Training #6

Backträning. Det var det som veta när vi kom i morse. Uppvärmning i form av sick sack mellan folk som stod i jägarvila och hoppa över folk i framstupa ställ. Lite sit ups (på asfalt, oautch) och armhävningar med händerna på knäna på den som gjorde sit ups. Sen kom vi till backen. Höga knän på led uppför medans sista person ruschade och ställde sig först. Sen armkrok där en person sprang baklänges upp med höga knän, och den andra gick i skottkärra ner (måste köpa handskar, blodet rann från händerna när jag var klar). Sen lite hederliga ruscher upp och jogg ner. Skön nivå på passet och om min kondition inte blir bättre av sån här träning vet jag inte vad jag ska göra. Benhinnan var dock med på notorna, det är bra.

// Bilder // Viscus Military Training-bloggen // Min "blodiga" hand efter passet uppe till höger //

Sofi Fahrman for Stadium

Förra veckan släppte Stadium sin nya kampanj. Ett sammarbete med bland annat Sofi Fahrman. Hon (och dom andra profilerna) bjuder på sina bästa träningstips och favoriter bland kläderna. Själv tycker jag Stadiums egna märke SOC har massa fina och prisvärda träningskläder just nu.

// 1. SOC U CASE POCKET 149:- // 2. ADIDAS W 3S YG HOOD JKT 599:- //
// SOC SPORTS BRA 199:- // 4. SOC W STRIVE SHO FW12 199:- //
ADIDAS ADIPURE TR360 W 999:- //

Räkor & Cous Cous

Idag blev jag konstigt sugen på cous cous av alla saker. Något jag inte ätit på år och dar. Tillsammans med färska räkor, gravad lax, ägg, romsås och fetaost blev det mumma. Hade även en brödbit till. Gäller att ladda på med energi inför morgondagens morgonträning. Sjukt enkelt att plocka ihop det man har hemma (inte för att jag hade annat än ägg av detta hemma denna gång) och göra liknande blandning faktiskt. Bara ta den man gillar. Gott och gott måste ju bli jättegott i hop.

Bio – Bourne Legacy

Jag har inte sett dom första filmerna. Var mest sugen på bio. (Man blir lätt det efter ett tag. Bio blir, som mycket annat, ett konstigt beroende)

Arvet från Bourne består i "The Bourne Legacy" inte bara i att handlingen från den förra filmen överlappar med den nya, rätt tunna historien. Den är en Bourne-film både till DNA och yta, bara med en självklar Jeremy Renner i huvudrollen istället för Matt Damon.

En film lite som man kan tänka sig att den är. Dock kanske väldigt mycket dialog i början och all action samlad på slutet. Men visst den var spännande. Han var den typiska specialagenten och hon den smarta och snygga tjejen. Tyckte att det tog ett tag innan den kom igång dock. Den kändes lång. Men som sagt lite den känsla man kunde vänta sig.

Military Training #5

När klockan ringde i morse vaknade jag med ett ryck. Fattade först inte varför sjutton klockan ringde när det fortfarande var kolsvart. Sen kom jag på varför och nästan skuttade upp. Slängde i min mina ägg och mina nötter och hoppade på bussen. Vid sex var jag framme vid Botaniska, samtidigt som solen tittade fram och himlen gick från mörk till ljus. Jag tog tittade upp på molnen som snabbt blåste förbi, tog ett djup andetag och faktisk njöt av att vara uppe och redo för att träna långt innan många andra ens gått upp ur sängen. (Brukar få "du är en idiot-blickar" av folk på bussen både till och från träningen).

Dagens pass var roligt. Lagom jobbigt. Och lite smärtsamt. Fokus på styrka. Vi fick känna på bildäcken idag. Någon kilometers jogg med däcken på raka armar över huvudet. Dock var man två och två så man fick bytas av på vägen, men det var jobbigt nog. Sen lite jage, jämfota, mitt ute i skogen. Ingen plan mark här inte. Planka, jägarvila och framstupa ställ. Sen armhävningar, rygglyft, mer planka, mer jägarvia, utfall (gåendes och hoppandes), grodhopp framåt på grusväg (skapade blodblåsor på händerna). Lägg till lite löpning i backe, burpees och mer planka, jägarvila och armhävningar. Känslan när man är klar och åter står framför grinden till Botaniska är fantastisk. Någon konstig kärlek för det här börjar växa fram. (Trots att min benhinna inte är jätteglad)

// Bild // Likt den här bilden, så känns det som man är on top of the world efter ett pass  //

Dagens inspiration

// Bilder // The greatest wealth is health

Min träningsvecka (35 2012)

En mycket bra vecka. Vad mer kan man säga? Hm, jag har vart trött. Sovit middag ett par dagar. Jajks, är det okej när man är 24? Kanske mer okej om man två gånger i veckan går upp fem för att träna? Hoppas iallafall det vänder snart. Nån gång måste man ju vänja sig att träna mitt i natten kan man tycka. Det kan ju vara en bra grej om jag nu bestämmer mig för att fortsätta med denna träningsform ...

Måndag: Military training
Tisdag: Power Walk 40 minuter (4,5 km)
Onsdag: Military training
Torsdag: Power Walk 40 minuter (4,5 km)
Fredag: Gym + spinning
Lördag: Power walk innan frukost 40 minuter (4,5 km)
Söndag: Power walk innan frukost 40 minuter (4,5 km), Body Combat

Spätta

När jag var liten åt vi sällan fisk hemma av anledning av att mamma inte gillar det. Men när det väl hände lagade hon alltid panerade spättafiléer med ost och persilja i mellan. Grymt gott. Det är också den fisken jag lagar om jag äter fisk. Jag skippar dock paneringen och halverar mängden ost. Men det smakar lika bra för det. Brukar steka den i grillpannan för att få ett fint mönster på också. Senast serverade jag tillsammans med haricot verts, körsbärstomater, rödlök och pinjenötter. Och en klick chiliaioli. Tastes like heaven.

Gårdagens träningsstatus

På fredagar brukar jag träna med min PT på lunchen. Men denna vecka var han ledig. What to do? Jo när kollegorna korkade upp vinet, stack jag till gymmet och körde min egna after work. Det var ett ben- rygg- och magpass som stod på schemat. Men för att variera mig lite började jag köra rygg och istället för klassiska ben-övningar kördet jag ett 45 minuters spinningpass och avslutade sen med mage. Kändes som ett bra upplägg.